jak bezpiecznie budować wizerunek w sieci
Budowa wizerunku w sieci powinna być przede wszystkim zaplanowana. Należy wziąć pod uwagę fakt iż jest to dłuższy proces, wymagający konsekwencji w działaniu. Mówiąc o social media należy rozróżnić kategorie mediów pod względem ich przeznaczenia. Zatem będą to serwisy typowo społecznościowe, nie wnoszące nic w kwestiach zawodowych np. Nasza Klasa, społecznościowe mogące posłużyć również do kontaktów służbowych np. Facebook, społeczności kontaktowe - blogi i mikroblogi.
Dużą rolę pełnią obecnie serwisy rekrutacyjne oraz portale służące wyłącznie do budowania wizerunku zawodowego oraz rekrutacji. Zdecydowana większość z nich z dużym powodzeniem może zostać wykorzystana do celów zawodowych, o ile osoba zainteresowana będzie potrafiła się nimi dobrze posłużyć. Obecnie na polskim rynku pojawiło się dużo portali społecznościowych polskich i zagranicznych, które dają możliwość nie tylko poszukiwania pracy, ale bieżącej prezentacji osoby i wyrabiania sieci kluczowych biznesowych kontaktów, w których liczy się konkretna osoba i jej status zawodowy.
Sieć zawodowych kontaktów jest istotną aczkolwiek wtórną kwestią do samego wizerunku osoby. Sama strategia budowania marki wymaga wspomnianej już konsekwencji i przede wszystkim spójności. Z racji dużych możliwości prezentacji w social media, wybór konkretnego serwisu lub miejsca komunikacji powinien być zaplanowany. Ranking popularności oraz konkurencyjności portalu powinien być na bieżąco monitorowany. Najlepiej od razu wybrać kilka z dostępnych portali czy stron, konsekwentnie uzupełniać dane, dbając przy tym aby były one ze sobą spójne.
Czy w sieci warto być anonimowym
Anonimowość w sieci to kwestia bardzo względna - zidentyfikować można nas bowiem nie tylko po imieniu i nazwisku, ale także adresie poczty elektronicznej czy numerze IP. Internet to kluczowe medium dostarczające wiedzy na temat innych osób, w tym również firm. Używamy go zarówno w zakresie edukacji, rozrywki, jak i poszukiwania informacji czy dokonywania transakcji zakupowych.
Obojętnie jednak czy sprzedajemy w sieci określone przedmioty, prowadzimy firmę, bloga, czy też założyliśmy tylko profil na portalu społecznościowym - musimy mieć świadomość, że wiele osób może mieć wgląd w nasze konta, wypowiedzi, prowadzone w sieci działania. Warto zatem starać się pokazać jako profesjonalista, osoba kompetentna, odpowiedzialnie wybierająca to co warto o sobie zamieścić w sieci.
Ta zasada sprawdzi się nie tylko na rozmowie kwalifikacyjnej, czy podczas ubiegania się o współpracę z inną firmą - nasz wizerunek w sieci wpłynie na całokształt naszego życia. Nie zapominajmy, że w sieci musimy tak samo dbać o to co i jak piszemy, jak w rzeczywistości niewirtualnej dbamy o to, co i jak do poszczególnych osób mówimy.
Obojętnie jednak czy sprzedajemy w sieci określone przedmioty, prowadzimy firmę, bloga, czy też założyliśmy tylko profil na portalu społecznościowym - musimy mieć świadomość, że wiele osób może mieć wgląd w nasze konta, wypowiedzi, prowadzone w sieci działania. Warto zatem starać się pokazać jako profesjonalista, osoba kompetentna, odpowiedzialnie wybierająca to co warto o sobie zamieścić w sieci.
Ta zasada sprawdzi się nie tylko na rozmowie kwalifikacyjnej, czy podczas ubiegania się o współpracę z inną firmą - nasz wizerunek w sieci wpłynie na całokształt naszego życia. Nie zapominajmy, że w sieci musimy tak samo dbać o to co i jak piszemy, jak w rzeczywistości niewirtualnej dbamy o to, co i jak do poszczególnych osób mówimy.
Możemy również wybrać taktykę unikania pisania o sobie w Internecie. Ominie nas jednak wiele istotnych aspektów. W przypadku firm brak obecności chociażby na którymś z znanych portali społecznościowych może być odebrany nawet jako postawa lekceważąca w stosunku do klientów. Internet daje nam możliwości, które warto wykorzystać, jednak należy to robić rozsądnie.
Komentarze
Prześlij komentarz